Marketingový mix

ÚVOD - SLUŽBY - MARKETING - MARKETINGOVÝ MIX


ROZPRACOVÁNO - Na článu Marketingový mix se pracuje.

Je k nevíře, že Marketingový mix hledají nejen studenti Marketingu, Ekonomie, Podnikání a podobných oborů, ale také podnikatelé, a to v nejrůznějších fázích podnikání. Jedni s rozvahou hledají způsoby jak vylepšit podnikatelský obraz ve světle zákazníků, jiní po hlavně v lítli do podnikání bez základních znalostí principů trhu. Poptávka a nabídka jsou slova z písničky a co je Marketing ani nemluvě. A jen pár věcí tvoří naprostý základ podnikání, firmy, společnosti, zisku, úspěchu, jako například Marketingový Mix, SWOT analýza, AIDA a podobně. 
Téměř každé jednání s novým zákazníkem začíná nějakou zmínkou na téma: Marketingový mix. A těch odpovědí najednou. Klidně i ve stylu které vás odbourají:

Nemáme, nepotřebujeme.
To není nic pro nás.
Měli jsme, ale nefungovalo to. Nemáte něco účinnějšího?

Samozřejmě, toto jso extrémy. Ale právě z těchto extrémů se musíme ponaučit. za volant také nesmí nikdo, kdo nemá řidičšké oprávnění. O vlastnictví střelné zbraně ani nemluvě. Ale podnikat .. to může téměř každý a při tom může napáchat nemalé škody.

Jak vznikl nástroj Marketingový mix

Prvně Marketingový mix (tzv. 4P) představil profesor Jerry McCarthy (1928 - 2015, USA) ve své knize Marketing (Basic marketing: A management approach. Irwin, Homewood, 1960) a jenž převzal a upravil od Jamese Cullitona (40. léta 20. století),  ve které popsal čtyři základní taktické a strategické nástroje podniku potřebné pro dosažení obchodních aktivit: Marketigový mix později zpopularizoval Philip Kotler a uvedl následující:

Marketingový mix je základním pilířem Marketingu. Jasné nadefinování nástrojů 4P odhalí, jak nejlépe uspokojit přání a potřeby zákazníků a dosáhnout tak svých vytyčených cílů. Nově se do 4P přidalo také páté P, takže tu máme Marketingový mix 5P. Pátým P jsou Peaple (lidé).

4P zeširoka

PRODUCT

Základní vlastnosti produktu - výrobku - služby
Kvalita produktu
Design, obal a další vnější vlastnosti vnímané okem i před zakoupením
Image produktu
Záruka a další benefity z koupě produktu

PRICE

Hodnota - nejen cena, ale i to, jakou hodnotu vytváčí pro kupujícího
Slevy - psychologické výhody slevových akcí
Možnosti financování - odložené platby, splátkový kalendář nebo jiná foma financování na splátky

PLACE

Kde je produkt prodáván - nejen přesná adresa, ale také varianta místa prodeje

PROMOTION - nezaměňovat za samostatný Marketing

Přímý prodej
PR (public relation - vztahy s veřejností) - značka, pozice značky, vnímání značky
Reklama - seznámení zákazníků s nabídkou produktu skrz reklamu a reklamní média
Podpora prodeje - slevy, akce, soutěže, výhodné balíčky, věrnostní programy, ochutnávky, loterie, výměna výrobku, kupóny, výstavy atd.

PÁTÉ Pé V MARKETINGOVÉM MIXU

PEOPLE (lidé)

DALŠÍ DVĚ PÉ JAKO BONUS

PROCESS (proces)

PSHYSICAL EVIDENCE (fyzické důkazy)

DOPORUČENÍ:
Přečtěte si článek: www.cernovsky.cz/marketing/marketingovy-mix-4p/ - zaujal :)


 

Podobné nebo související články

Wellness Oáza Zdraví Praha 6

Jak zvýšit návštěvnost stránek?