SWOT analýza - základní marketingová analýza

ÚVOD - SLUŽBY - ANALÝZY - SWOT ANALÝZA


Ať už s podnikáním začínáte, oprašujete, restartujete nebo se stále plácáte na mrtvém bodě, doporučuji odhalit jak je na tom "firma" pomocí nástroje a metody SWOT analýzy. Základním pilířem je upřímnost, a to zejména v bodech, které jsou tvořena úvodními písmenky anglických slov: Strengths (Silné stránky), Weaknesses (Slabé stránky), Opportunities (Příležitosti) a Threats (Ohrožení).

Učebnicové provedení SWOT analýzy vypadá jako začátek origami. Papír si rozdělíte na poloviny a to jak vertikálně, tak i horizontálně. Vzniknou vám tak 4 pole, a to dvě horní a dvě spodní a stejně tak i dvě levá a dvě pravá. Není to prosím 8 polí, ale jen 4 pole. Horní levé, horní pravé, dolní levé a dolní pravé. A do těchto polí si začnete upřímně poznamenávat to, co vás napadá že má přímý vliv na vaše podnikatelské výsledky. Pro ilustraci uvádíme některé, abyste věděli jak začít.

SWOT analýza

STRENGTHS - SILNÉ STRÁNKY

V obci jsme jediná firma.
Máme vybudované zázemí ve vlastím prostředí bez nákladů na nájem.
Minimální provozní náklady.
Vlastní jeřáb k montáži - nezávislost na dodavatelích.
Jsme držiteli několika patentů.

Silné stránky SWOT analýzy vám pomáhají budovat, udržovat a posilovat pozici na trhu. Lze snadno říci, že to jsou faktory, které vás udržují před konkurencí.

WEAKNESSES - SLABÉ STRÁNKY

Malé až nedostatečné cash-flow
Malý trh, který je nutný rozšířit.
Nedostatečné jazykové dovednosti obchodního oddálení.

Slabé stránky jsou opakem těch silných. Logicky. A podobně logicky platí, že to že jste někde silní, jiní jsou slabí a podobně. Abyste nebyli podprůměrní, zaměřte se na své slabé stránky a zkuste přijít na to, jak buď za a) ze slabých stránek udělat snadno silné, nebo za b) zlepšit se natolik, že odstraníte své slabé stránky. Příklad: Abychom uspěli i v zahraničí, musíme zajistit obchodního zástupce s jazykovou dovedností.

OPPORTUNITIES - PŘÍLEŽITOSTI

Dobré jméno v oboru.
Zkušenosti se subdodavateli.
Zájem o naše produkty i v zahraničí.

Když správně rozpoznáte své příležitosti, můžete mít úspěch doslova na dosah ruky. Šušká se vaše jméno na mezinárodních trzích? Tak na co čekáte?

THREATS - OHROŽENÍ - HROZBY

Docházející provozní prostředky.
Nová konkurence ve vedlejším okrese.

Hrozby, jak už sám název napovídá, nejsou nic příjemného a navíc, časti je ani nemáte pod svou kontrolou. Co vše může být hrozba? To co může ukončit vaše podnikání. Konkurent. Legislativa. Novinky na trhu. Jiné preference zákazníků. Zkrátka všechno, co vám nedává spát, natož když se máte soustředit na podnikání.

Je však velice vhodné si podobnou SWOT analýzu dělat pravidelně. A ne jen tak v duchu, ale hlavně, pěkně poctivě, po staru. Na papíře. Najděte si čas. Udělejte si volno. Od všech ostatních povinností. Sedněte si. Vezměte si desky s papírem a dejte se do toho. Jedna čára v polovině papíru od shora dolů, druhá v polovině zleva doprava. Nadepsat kvadranty a začáít přemýšlet. Klidně si na to sedněte s kolegou nebo s někým jiným, kdo vám bude napovídat a jak říkáme u nás ve firmě: házet míčky. 

SWOT analýza bez nápovědy

Uvedli jsem jen pár příkladů, a to skutečně jen proto, abychom vám moc nenapovídali. Když budete v těchto čtyřech bodech upřímní, sami odhalíte co vás brzdí nebo naopak může nakopnout k dalším úspěchům. Nesnažte se být rychle hotoví. Pořádně a pomalu je lepší než špatně a rychle. Následně se nad každým bodem SWOT analýzy zamyslete. Je dost pravděpodobné, že díky vaší SWOT analýze odhalíte své rezervy, nedostatky a dost možná si i vytvoříte strategii pro další období podnikání. Samozřejmě SWOT analýza lze využít i pro jiné účely, a to například pro studium, vedení rodinných financí, vztahy a podobně. Zkrátka a dobře, je dobré si osvojit metodu SWOT analýzy a tu a tam si ji pro různé příležitostí zpracovat.

SWOT analýza ke stažení (.pdf) - formulář ke stažení, abyste nemuseli dělat čáry.


ADMIoN na Firmy.cz


 

Wellness Oáza Zdraví Praha 6

Jak zvýšit návštěvnost stránek?